青团运与你有约!!!

青团运与你有约!!!

Friday, June 5, 2009

Remaja Pembangunan Negara kita

Pembangunan Negara kita semakin pesat dan rancak. Namun demikian, pelajaran untuk remaja kini semakin penting. Golongan remaja menjadi aset penting untuk negara kita. Masa depan negara terletak di tangan remaja pada hari ini. Begitu juga bagi melaksanakan tanggungjawab untuk memerintah , memajukan dan menjaga kedaulatan negara daripada pelbagai ancaman. Remaja perlulah memainkan peranan yang penting mulai sekarang.

Faktor yang boleh memotivasikan remaja ialah remaja sendiri perlu melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran. Ini dapat memajukan negara dari pelbagai bidang. Selepas itu, remaja juga perlu merebut peluang untuk mempelajari pelbagai disiplin ilmu. Contohnya, remaja perlulah menyertai persatuan-persatuan untuk mempelajari bagaimana mengurus dan memimpin sesuatu persatuan.

Seterusnya, remaja perlulah melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum di sekolah dan dalam pertubuhan seperti sukarela di kampung agar cergas dari segi fizikal dan mental selain dapat menimba pengalaman hidup bermasyarakat. Persatuan yang terlibat dapat mempelajari pengetahuan am seperti menganjurkan aktiviti. Dari segi pelbagai jawatan kuasa seperti pengerusi, setiausaha bendahari dan ahli jawatankuasa, boleh mempelajari teknik yang mengurus sesuatu pertubuhan. Kementerian Belia dan Sukan sentiasa menganjurkan aktiviti untuk remaja seperti Kempen Menjauhi Dadah.

Selain belajar, remaja kini sentiasa berfikiran negatif. Gaya hidup sihat hendaklah dijadikan budaya dan tidak melibatkan diri dalam gejala sosial. Malah, ia boleh membantu kerajaan membanteras gejala yang tidak sihat. Selain itu, remaja perlu menyertai acara sukan. Pemikiran yang positif membolehkan remaja membuat sesuatu keputusan yang logik dan berguna.
Contohnya, bermain badminton boleh menyegarkan minda seseorang dengan berfikiran positif. Selain itu, pelajaran agama boleh memberi kesedaran kepada remaja.

Nilai-nilai murni juga menjadi kepentingan untuk dalam kehidupan remaja. Misalnya berani, bertanggungjawab,sayang kepada negara dan lain-lain. Remaja hendaklah berusaha menaikkan imej nagara melalui kecemerlangan akademik , sukan dan lain-lain lagi. Kebanyakan remaja sekarang memilih melanjutkan pelajaran atau bekerja di luar negara. Ini menjadikan negara sentiasa kekurangan teknikal dan kemahiran. Negara sentiasa memerlukan dan mengundang teknikal dari luar negara.

Faktor yang seterusnya, remaja perlu mengikut perkembangan semasa dunia. Ini dapat memanfaatkan teknologi komputer dan menjadikan amalan membaca sebagai budaya hidup. Membaca surat khabar boleh dapat maklumat yang terbaru dari semasa ke semasa.

Remaja perlu diberikan kesedaran dari sejak kecil tentang tangggungjawab mareka kepada negara. Golongan ibu bapa , sekolah, masyarakat dan kerajaan hendaklah memainkan peranan masing-masing dengan berkesan untuk melahirkan remaja yang berwawasan.

No comments:

Post a Comment


Futsal Kebangsaan GBBM Cup 2009

Futsal Kebangsaan GBBM Cup 2009

全国五人足球青团运杯邀请赛

日期/时间: 29/11/2009 (星期日) 早上八时半。

地点 : THADZA SPORT CENTRE, THADZA FUTSAL 室内足球场。(LOT 1670,JLN STADIUM UTAMA,KG PONDOK,01000 KGR,PERLIS)

队伍人数: 5 名正选及三名候补。

比赛资格: 1.职业州手与国手不能参赛。2.年龄十四岁或以上,四十岁或以下。

比赛方式: 分组或循环赛以参赛队伍数作决定.

比赛制度: 根据FUTSAL制度进行.

截止日期: 1/11/2009

抽签日期: 8/9/2009 (星期二) 晚上9:30 JEJAWI思源旅馆, 缺席者的编号将由主办当局代抽.

报名处: 江凯尔 012-4602323,EZIGET TRADING 012-4311149,青团运玻州各支会.

奖励 :

冠军 RM 2000.00 (队伍奖杯一座 + 八名球员奖牌 + 球鞋一双)

亚军 RM 1000.00 (队伍奖杯一座 + 八名球员奖牌 + 球鞋一双)

季军 RM 500.00 (队伍奖杯一座 + 八名球员奖牌) X 两队

注意 : 1.本竞赛任何一条细则,如有未尽善处,本竞赛组有权增删.2.如有任何疑问,欢迎拨电给主办当局询问详情.

赤壁之战-决战天下